Üç yaşındayken Ali Kemal Kaya ile ritmik jimnastik ve işitme çalışmaları yaptı. Sonraki sekiz yıl boyunca Mithat Fenmen’den piyano dersleri aldı. Piyano ve kompozisyon eğitimi için Ankara Devlet Konservatuarı’ a giren Say, burada Kamuran Gündemir’den piyano, İlhan Baran’dan ise kompozisyon dersleri aldı. Konservatuar döneminde armoni, kontrpuan, form bilgisi, analiz, enstrümantasyon, orkestrasyon, antik modlar, Türm Müziği makamsal ve ritmik sistemleri ve caz armonisi konularında eğitim aldı. Ayrıca çağdaş müzik stilleri çalışması için üç yıl boyunca Ertuğrul Oğuz Fırat’tan dersler aldı. 17 yaşındayken kazandığı DAAD bursuyla Düsseldorf’daki “Robert Schumann Institute” e girdi. Burada David Levine’in öğrencisi oldu. 1992 -1995 yılları arasında çalışmalarını Berlin Konservatuarı’nda sürdürdü.
1994 yılında dünya birincisi olarak kazandığı “Young Concert Artists International Auditions” (Uluslararası Genç Konser Sanatçıları) yarışmasıyla birlikte kariyerine hızlı bir başlangıç yapmış oldu. Radio France Beracasa Vakfı, Paul A. Fish Vakfı, Boston Metamorphos Orkestrası, M. Clairmont Vakfı gibi kuruluşlardan ödüller aldı ve kariyerini New York’da sürdürmeye başladı.
New York Filarmoni Orkestrası, İsrail Filarmoni Orkestrası, Saint Petersburg Filarmoni Orkestrası, Baltimor Senfoni Orkestrası, BBC Filarmoni Orkestrası gibi dünyada önemli yer sahibi olan orkestralarla çalıştı, birçok önemli festivalde de performanslar gerçekleştirdi. 2003 – 2004 sezonunda “Salzburg Festival”i, New York’da gerçekleşen “Lincoln Center Festival”i, Londra’daki “Harrod’s Piano Series” ve Tokyo’daki “World Piano Series” de ilk defa dinleyiciyle buluştu. Bu konserlerde Say’a eşilk eden müzisyenler arasında Yuri Bashmet ve Shlomo Mintz vardı.
2004 yılında Maxim Vengerov ile birlikte Avrupa ve Amerika turnesine çıktı. ”Carnegie Hall”, “The Vienna Musikverein”, “The Amsterdam Concertgebouw”, The Barbican Centre” ve “Salzburg Festival”inde performanslar gerçekleştirdi.
Caz müziğine ve doğaçlamaya olan tutkusuyla 2000 yılında neyzen Kudsi Ergüner ile bir araya geldi. Kurdukları caz dörtlüsüyle St. Denis, Paris, Montpellier, Montreux Caz Festivali, Juan-les-Pins Festivali ve İstanbul Caz Festivali’nde başarılı konserler verdiler.
1991 yılında “Berlin Senfoni Orkestrası” ile “Yansıtmalar” konçertosunun premiyerini yaptı ve 1996’da Boston’da, ikinci piyano konçertosu olan “İpek Yolu” nun ilk performansını gerçekleştirdi. 2001’de Nazım Hikmet için yazdığı “Nazım” orotoryosunun ilk performansını, Ankara'da gerçekleştirdi. 2003 yılında İstanbul Festivali’nde 5000 kişilik dinleyici önünde “Metin Altıok için Ağıt” orotoryosunu sergiledi. Mozart ve Paganini’nin önemli eserlerinin piyano uyarlamalarını yaptı ve bu uyarlamalarla 2006 Şubat ayında Viyana’da bir konser verdi.
Mayıs 2005’te İsviçre'li yönetmen Hans Ulrich Schlumpf’un “Ultima Thule” filminin soundtrackini yaptı.
Fazıl Say bugün de dünya çapında çalışmalarını sürdürmekte, hatırı sayılır orkestralar ve orkestra şefleriyle konserler vermekte, resitaller sergilemektedir.
Eserleri
Besteleri
“Prelüdler”, flüt ve piyano için (1985)
“Süit”, piyano için (1986)
“Siyah İlahiler”, keman ve piyano için (1987)
“Gitar Konçertosu”, (1987; bu yapıtı geri çekti, 1997’de gitar ve orkestra için yeni bir yapıt yazdı)
“İpekyolu”, piyano için (1989) sonradan konçertoya dönüştürüldü)
“Yansıtmalar”, keman, piyano ve orkestra için konçerto (1991)
“Nasreddin Hoca’nın dansları” (sonradan “Türk Dansları” olarak adı değiştirildi), piyano için, (1991)
“Antik Anadolu Modları Albümünden”, piyano için, (1991)
“Üç Masal”, oda orkestrası için: 12 yaylı, 6 üflemeli çalgı, arp, çelesta ve vurmalı çalgılar için (1992)
“Liszt’in si minör sonatı orkestralaması”, büyük orkestra için (1992)
“Altı Prelüd”, Debussy’nin 6 prelüdünün orkestralaması. 14 solo çalgıcı için: flüt, obua, klarnet, fagot, trompet, 2 vurmalı çalgı, piyano, gitar ve yaylılar dördülü (1992)
“Paganini’nin temaları üzerine çeşitlemeler” (modern caz stilinde) piyano için (1993)
“İpekyolu”, piyano konçertosu (1994)
“Fantazi parçaları”, piyano için (1993)
“Caz fantezileri”, piyano için (1994)
“Senfoni Konçertant”, piyano ve büyük orkestra için (1993); orkestra: 3 flüt, 3 obua, 3 klarnet, altosaksofon, 2 fagot, kontrafagot, 4 trompet, 3 trombon, tuba, 7 vurmalı çalgıcı için 27 vurmalı çalgı ve yaylılar için (14+12+12+8)
“Gitar ve Orkestra için”, gitar konçertosunun yeniden yazılışı (1996)
“İki Ballade”, oda orkestrası için (1996)
“Oda Senfonisi”, oda orkestrası için (1996)
“Kara Toprak”, piyano için, Aşık Veysel’in teması üzerine (1997)
“Gülnihal”, piyano için, Hamamizade İsmail Dede Efendi’nin teması üzerine (1997)
“Kadanslar”, Mozart’ın piyano konçertoları için kadanslar (1987 – 1996)
“Nazım Oratoryosu”, piyano, solo ses, koro ve orkestra için (2001)
“Metin Altıok için Ağıt”, piyano, solo ses, koro ve oda orkestrası için (2002 – 2003)
“Piyano Konçertosu, No:3”, piyano ve orkestra için (2001)